Digitalisen Markkinoinnin Kolmijalka

Digitalisen Markkinoinnin Kolmijalka

Tiesitkö, että verkkosivustosi / verkkokauppasi liikenteen voi jakaa karkeasti kolmeen eri kategoriaan: Maksettu liikenne, seuraajien liikenne ja muu liikenne.

Saatat ihmetellä mitä sanalla liikenne tarkoitetaan, kun puhutaan verkkosivuista. Se tarkoittaa yksinkertaisesti kävijöitä verkkosivuilla. Eli ihmisiä, jotka surffailevat verkkosivuillasi.

Mihin tarvitsen digitalisen markkinoinnin kolmijalkaa?

Digitalisen markkinoinnin kolmijalkaa voitaisiin sanoa myös kolmipyöräksi. Mistä tämä nimitys sitten tulee? Otetaan käytäännön esimerkikki: kolmipyörää on huomattavasti helpompi ajaa, kuin yksipyöräistä. Jos kolmipyörästä otetaan yksi pyörä pois, jää tavallinen polkupyörä. Jos taas tavallisesti polkupyörästä otetaan pyörä pois, jää yksipyöräinen.

Olet varmasti kuullut, tai jopa itse kokenut, Facebookin tai Google algoritmipäivityksistä. Käytännössä siis Google tai Facebook muuttavat sitä, miten heidän palvelunsa toimii. Tämä muutos taas saattaa yhdessä yössä vaikuttaa suoraan markkinointisi toimivuuteen.

Jos siis nojaat vain yhteen liikenteenlähteeseen, saattaa se huonossa tapauksessa kuivua yhdessä yössä täysin. Vaihtoehtoisesti, kun käytät kaikkia kolmea, jos jokin muuttuu radikaalisti vaikkapa maksetun liikenteen osalta, on sinulla vielä kaksi liikenteen lähdettä, jotka toimivat kuten ennenkin.

Käyttämällä digitalisen markkinoinnin kolmijalkaa et siis laita kaikkia munia samaan koriin.

Käydäänpä seuraavaksi vähän läpi eri liikenteen lähteiden eroavaisuuksia.

Maksettu Liikenne

Maksettu liikenne on nimensämukaisesti sellaista liikennettä, josta yritys maksaa. Se voi olla hakusanamainontaa Googlessa, bannereita (kuvamainoksia) uutissivustoilla tai vaikkapa mainos Facebookissa.

Maksetun mainonnan hyviä puolia ovat sen ennalta arvattavuus sekä hallittavuus. Tällä tarkoitan sitä, että tiedät tarkalleen montako euroa sinulla päivässä kuluu markkinointiin. Kun mainokset ovat pyörineet jonkin aikaa, tiedät myös suurinpiirtein montako kävijää käyttämälläsi summalla saat verkkosivustollesi päivässä.

Lisäksi saat sivustollesi kävijöitä lähes sillä sekunnilla, kun naputtelet luottokorttisi tiedot mainostilaa myyvän palvelun laskutustietoihin.

Hyviä puolia on myös se, että voit itse päättää mille sivulle verkkosivustollasi potentiaaliset asiakkaat tulevat. Näitä kutsutaan landing pageiksi, suomeksi aloitussivu ja finglishiksi ”ländäri”. Voit siis vaikuttaa asiakkaasi kokemukseen sivustollasi sekä siihen mitä myyt ja millaista tietoa asiakas saa.

Maksettu liikenne kannattaa aina pyrkiä muuntamaan seuraajien liikenteeksi esimerkiksi uutiskirjetilausta tarjoamalla.

Muu Liikenne

Muu liikenne on sellaista liikennettä, joka ei ole ostettua eikä seuraajien liikennettä. Se sisältää siis muilta nettisivuilta, kuten blogeista, hakukoneista ja keskusteluforumeilta tulevan liikenteen.

Muu liikenne on sinulle ilmaista, mutta et voi vaikutaa siihen, mille sivulle asiakas verkkosivustollasi tulee.

Muuta liikennettä et voi myöskään hallita, kuten maksettua liikennettä. Hakukoneoptimoinnilla voit parantaa verkkosivustosi näkyvyyttä haluamillasi hakusanoilla hakukoneissa. Täyttä kontrollia et kuitenkaan siihen saa.

Muu liikenne kasvaa itsestään ajanmyötä, kun ihmiset linkittävät sivullesi foorumeilta ja kirjoittavat blogeja tuotteisiisi / palveluihisi liittyvistä asioista ja linkittävät sivustollesi. Se siis kasvaa pikku hiljaa, etkä voi ”kääntää sitä päälle” kuten maksetun mainonnan.

Myös muu liikenne kannattaa aina pyrkiä saamaan muutettua seuraajien liikenteeksi, esimerkiksi uutiskirjetilausta ehdottamalla.

Seuraajien liikenne

Seuraajien liikenne on liikenteen lähteistä kaikkein parasta. Se on sinulle ilmaista ja saat luotua liikennettä koska tahansa esimerkiksi lähettämällä uutiskirjeen tai tekemällä Facebook -päivityksen. Toki esimerkiksi uutiskirjetyökalusi saattaa maksaa sinulle tietyn summan kuukaudessa.

Seuraajat ovat myös siitä hyvää liikennettä, että he tuntevat jo sinut, palvelusi ja yrityksesi. Parhaassa tapauksessa he ovat jo ostaneet sinulta jotakin.

Seuraajien määrän kasvattaminen ottaa aikansa, aivan kuten muun liikenteen kasvattaminenkin. Mutta kun seuraajia alkaa kertymään voit koska tahansa markkinoida tuotteistasi / palveluistasi oikeasti kiinnostuneille ihmisille.

Muista kuitenkin antaa enemmän, kuin ottaa. Meillä kaikilla on varmasti se yksi tuttava tai sukulainen, jonka soittaessa ensimmäinen ajatuksemme on ”Mitäköhän se nyt pyytää?”. Älä anna sinun yrityksesi tuntua samalta asiakkaittesi silmissä. Jaa uutiskirjeissä ja somessa aina jotakin asiakkaitasi viihdyttävää tai auttavaa sisältöä.

PS. Huomasitko muuten tuossa oikeassa reunassa uutiskirjeentilauslomakkeen? 😉

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Sähköposti

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top