Kolme Syytä Miksi En Suostunut Aloittamaan Asiakkaan Google Ads -Mainoksia

Kolme Syytä Miksi En Suostunut Aloittamaan Asiakkaan Google Ads -Mainoksia

Minulla aloitti lähes yhtä aikaa kaksi uutta asiakasta, joiden Google Ads -mainoksia ylläpidän.

Toinen on verkkokauppa ja toinen ei ole niinkään suoraan verkkokauppa, vaan enemmänkin on tarkoitus saada potentiaalisten asiakkaiden yhteydenottoja myyjille.

Yhteistä näissä tapauksissa oli, että kummassakaan tapauksessa en suostunut heti aloittamaan Google Ads -mainoksia, vaikka oma laskutukseni lähteekin vasta siinä kohtaa pyörimään.

Nyt listaankin kolme asia, joiden pitää olla kunnossa, ennenkuin Google Ads -mainonta (tai mikään muu mainonta) kannattaa verkkosivustolle aloittaa. Google Ads -mainokset, kuten kaikki muukin digitalinen markkinointi ja mainokset myyvät vain klikin sivustolle, eivät tuotetta/palvelua. Sivuston tarkoitus on myydä tuote tai saada asiakas ottamaan yhteyttä/antamaan yhteystietonsa.

1. Selkeä Call-to-action puuttuu

Asiakasta ei pidä koskaan aliarvioida, mutta mikäli sivusto ei selkeästi kerro, mitä asiakkaan halutaan tekevän, hän ei tee mitään (paitsi poistu kilpailijan sivustolle).

Verkkokaupoissa tämä on toki usein kunnossa. ”Lisää Ostoskoriin” -painikkeet ovat paikoillaan ja verkkokaupan kassa sekä maksutavat toimivat, kuten pitääkin.

Liidien hankinnassa ongelma huomattavasti yleisempi. Jos sivusto vain kertoo, miten yritys on asiakaslähtöinen ja ollut toiminnassa jo vuodesta 1942, ei sivusto anna kannustimia ottamaan yhteyttä.

Sivun tekstissä on otettava kiinni asiakkaan tarpeesta ja kerrottava, että me hoidamme sen, ota vain yhteyttä meihin. Ihmiset hakevat ongelmiinsa vastauksia, jos joku toinen ottaa heidän ongelmansa hoitaakseen he saavat sen pois omalta tehtävälistaltaan.

Monessa tapauksessa tuote, jota myydään voi olla hyvinkin kustomoitava, jolloin suoraa hintaa on asiakkaalle vaikea antaa. Tässä kohtaa sivulle kannattaa luoda laskuri, jonka avulla asiakas saa kuvan siitä, mitä tuote kustantaa ja mitkä sen mahdolliset kuukausierät olisivat.

Laskurin päätteeksi tietenkin laitetaan vahva call-to-action, eli pyydetään asiakasta antamaan yhteystietonsa yhteydenottoa varten.

Näin asiakas osaa hieman haarukoida mitä tuote/palvelu maksaisi. Yksi suurimpia ostamisen esteitä on se, että asiakas ei tiedä maksaako tuote 10€ vai 10 000€.

PS. Kun niitä yhteystietoja tippuu firman sähköpostiin, varmista, että joku myös ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja nopeasti. Siinä kohtaa kun asiakkaan ostohousut ovat niin syvällä jalassa, että hän ottaa yritykseesi yhteyttä, on hänellä akuutti tarve saada antaa kovalla työllä ansaitsemansa eurot (yleensä) ensimmäiselle palveluntarjoajalle.

2. Sivusto ei herätä luottamusta

Varsinkin pienillä yrityksillä verkkosivuston ulkoasun luoma luottamus on erityisen tärkeää. On hyvin mahdollista, että asiakas ei ole koskaan edes kuullut yrityksestäsi, ennen kuin hän pamahtaa mainoksesta sivuillesi.

Sivusi ulkoasun pitää siis olla sen verran ammattimaisen näköinen, että asiakas saa sivustosta heti luotettavan kuvan. Kannattaa siis kaivaa sen verran kuvetta, että annat asiantuntijan suunnitella/luoda sivustosi ulkoasun.

Luotettavuuden kivijalkoihin kuuluvat myös selkeästi näkyvillä olevat yhteystiedot, kuten puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Kolmas tärkeä asia ovat asiakaskokemukset, referenssit ja arvostelut. Kun ihmiset huomaavat, että muutkin ovat ostaneet ja vieläpä saaneet mitä halusivat ja sovitussa ajassa, on jälleen yksi ostamisen este poistettu.

Vaikka ihmiset eivät sitä aina tiedostakkaan, joka kerta, kun he ovat jotakin ostamassa, miettivät he alitajunnassaan: ”Huijataanko minua nyt?”. Voi olla, että heillä ei itsellään edes ole huonoja ostokokemuksia, mutta he ovat kuulleet, että jollakulla toisella on ollut, ja se riittää.

Arvostelut, referenssit yms. siis kertovat asiakkaalle ”Ei, sinua ei huijata, muutkin ovat täältä ostaneet ja ovat tyytyväisiä päätökseensä”.

Joillakin yrityksillä on kova hinku ”hieman viilata” asiakkaiden arvosteluja. Huonot arvostelut kuitenkin kuuluvat asiaan, jos yritys on kämmännyt kannattaa se tunnustaa. Kaikki tietävät, että kukaan ei ole täydellinen. Asiakkaiden puolelta tulleet mahdolliset ”Kaikki on p#&€/#&”€ ja poltan sun talon” -tyyppiset ylilyönnit toki saa ja kannattaakin poistaa näkyvistä. Asiallinen kritiikki kannattaa jättää näkyville.

3. Sivusto ei herätä ostofiilistä

Tämä menee osittain päällekkäin edellisen kanssa, mutta päätin laittaa nämä kaksi erikseen.

Kaikilla sivustoilla pitää keskittyä kuviin, mutta etenkin verkkokaupan tuotekuvissa se on ensiarvoisen tärkeää. Hyvät kuvat luovat luottamusta ja hyvät kuvat, joissa iloiset ihmiset käyttävät tuotettasi luovat ostofiilistä.

Erityisen tärkeää ostofiiliksen herättely on tuotteissa, joiden ostaminen on tunneperäistä. Tällaisia tuotteita ovat mm. muoti, meikit, elektroniikka, puhelimet sekä muut tuotteet, joiden käyttö kertoo jotakin käyttäjästään.

Erityisesti sivuston etusivulla kannattaa käyttää fiilistä nostavia kuvia, jotka kertovat miltä tuotteita tuntuu käyttää. Kuvia, joihin potentiaalinen asiakkaasi voi samaistua ja jollaisena hän haluaisi itsensä nähdä.

BONUS: Luolamiestesti

Laitetaan mukaan vielä pienenä bonuksena muistutus ”luolamiestestistä”. Kun kaikki yllämainitut asiat ovat kohdallaan, läpäisee sivustosi tämän testin helposti.

Testi menee siis näin: Avaa läppärillesi verkkosivustosi etusivu, anna luolamiehen katsoa sitä 5 sekuntia ja sulje läppärin kansi.

Nyt kysy luolamieheltä kolme kysymystä

  1. Mitä yritys myy?
  2. Miten tuote tekee elämästi paremman?
  3. Miten ostan tuotteen?

Kun saat näihin kysymyksiin haluamasi vastaukset, on sivustosi valmis vastaanottamaan maksetuista mainoksista tulevia kävijöitä.


Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Sähköposti

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top