Montako Mainsota AdWords Mainosryhmään Pitää Luoda?

Montako Mainosta AdWords Mainosryhmään Pitää Luoda?

Silmien pyöräytyksiä, turhautuneita ilmeitä ja suurisilmäisen emojin näköisiä katseita (😳). Niitä yleensä saan vastaukseksi, kun kerron, että Google Adwords mainosryhmällä pitäisi olla aina vähintään neljä mainosta.

Tätä lukiessasi luultavasti ajattelet jotakin tyyliin ”Ei hitto, oletko tosissasi? Pitääkö oikeasti rustata neljä mainosta?!”. Haluaisin kuinkin haastaa sinua ajattelemaan sen sijaan: ”Voi jumprahuti! Tämähän on tsäänssi, voin luoda mainoksestani neljä versiota, joista järjestelmä automaattisesti katsoo parhaiten toimivan. Siistiä!”.

Miksi vähintään neljä mainosta?

Google AdWords Mainosmäärä Mainosryhmässä
Tämä Googlen dioista napattu kuvankaappaus näyttää, miten 44% kaikista mainosryhmistä omaa vain yhden mainoksen.

Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa jääkaappi. Ihmiset, jotka ostavat jääkaapin omaavat erilaisia tarpeita jääkaappiin liittyen. En nyt tarkoita haluavatko he kokopitkän vaiko pienen jääkaapin taikka integroitavat vaiko ”normaalin”.

Tarkoitan, että jääkaappia voi olla googlettamassa ainakin kolme erilaista, ei tarpeita omaavaa ihmistä:

  1. Perheen äiti, jolla viikon ruokaostokset ovat menossa pilalle, koska jääkaappi sanoi sopimuksensa irti.
  2. Vuokraisäntä/-emäntä, jonka vuokralainen ilmoitti, että jääkaappi on rikki.
  3. Uutta, unelmiensa taloa rakentava pariskunta.

No mitenkä edellä mainittujen ihmisten tarpeet sitten eroavat toisistaan?

  • Perheen äidillä on luultavasti kiire saada jääkaappi, joten esimerkiksi ”Nopea toimitus!” saattaa olla hyvinkin tärkeä tieto.
  • Vuokraisäntä/-emäntä puolestaan piittaa luultavasti suuresti hinnasta ja takuusta.
  • Taloa rakentavalla pariskunnalla taas saattaa olla tiettyjä mieltymyksiä ominaisuuksien tai designin puolesta, kun taas esimerkiksi toimitusaika ei välttämättä ole niin tärkeä.

Mainoksissa on tarkoitus puhua asiakkaan tarpeille. Etenkin AdWords mainoksissa, jotka kohdistuvat juuri tietyn tarpeen osoittaneille ihmisille. Yhdellä mainoksella puolestaan on mahdotonta puhua näille kaikille kolmelle ihmiselle.

Tästä syystä mainosryhmään tulisi aina tehdä vähintään neljä eri mainosta. Googlen oma algoritmi puolestaan osaa näyttää kulloinkin parhaan mainoksen automaattisesi. Voit halutessasi erikseen päättää näyttää vain tiettyä mainosta, mutta yleensä se ei ole viisasta.

Ennen kuin lähdet rokkaamaan uusia mainoksiasi, lue miten Google AdWords Kamppanja Kannattaa Rakentaa.

Antero Riihimäki

eCommerce Coach yrityksessä Boaz Marketing Oy
Antero on toiminut vuodesta 2010 verkkokauppiaana, verkkokaupan konsulttina sekä kouluttajana. Lisäksi hänellä on vyöllään yksi exit omasta verkkokaupasta. Tällä hetkellä Antero toimii yrittäjänä, konsulttina ja kouluttajana Boaz Marketing Oy:ssä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *