Verkkokaupan Perustaminen osa 4/4: Logistiikka

Verkkokaupan Perustaminen osa 4/4: Logistiikka

No entäpä sitten logistiikka? Verkkokaupan perustaminen -sarjan neljännessä ja viimeisessä osassa pureudumme hieman tavaroiden toimittamisen ihmeelliseen maailmaan.

Aloittavan verkkokaupan on hankala saada logistiikka kumppanit vakuttuneiksi mahdollisista volyymeista ja sitä kautta saada halvempi hinta lähetyksille.

Mikä logistiikka kumppanisi sitten onkin, kannattaa kumppanin ja oman verkkokaupan järjestelmät integroida, eli yhdistää keskenään. Oli kyse sitten isommasta rahdista tai postipaketista, tietojen näpyttely käsin vie tuhottomasti työaikaa. Integraation avulla saat tarvittavat pakettikortit tulostettua verkkokaupan järjestelmästä ilman, että kirjoitat kortit käsin.

Mikäli verkkokaupan käytössä on Postin ja/tai Matkahuollon toimitusvaihtoehdot, kannattaa SmartPOST ja Matkahuollon noutopisteet myös integroida verkkokaupan järjestelmään. Tällöin asiakas saa valita verkkokaupan kassalla, mistä pakettinsa hakee.

Toimitusten Hinnoittelu

Mitä toimitustapoja päätätkin käyttää laita laskelmat raa’asti Exceliin. Lisää toimittajan rahtihintoihin heidän ilmoittamansa polttoainelisä sekä postitustarvikkeista sinulle aiheutuvat kulut. Hieman toimialasta riippuen, luultavasti et saa kokonaan omiasi pois rahtihinnoittelussa. Monet verkkokaupat tarjoavat nykyään ilmaista toimitusta, joten asiakkaat ovat tottuneet siihen. Asettamalla ilmaisen toimituksen rajan esimerkiksi 79€:hen, voidaan ohjailla verkkokaupan keskiostoksen arvoa jonkin verran. Toki ilmaisten postikulujen asemoiminen riippuu myymiesi tuotteiden hinnasta. Jos myyt esimerkiksi 2€ karkkipusseja ei kannata lykätä ilmaisten postikulujen rajaa nelinumeroisiin lukuihin. Vastaavasti, jos myyt puutarhakoneita 79€ ilmaisten postikulujen raja on aivan liian alhainen.

Mikä sitten on sopiva ilmaisten postikulujen raja? En tiedä. Se riippuu asiakaskunnastasi sekä toimialastasi ja löytyy vain laskemalla ja kokeilemalla. Laske ensin mikä on sinulle alin järkevä ilmaisten postikulujen raja. Laita siihen päälle haluamasi määrä euroja ja testaile missä raja tuo parhaiten lisäkauppaa. Huomioi, että asiakkaat ottavat huomattavasti suotuisammin vastaan tiedon ilmaisten postikulujen rajan laskusta, kuin noususta.

Kuten verkkokaupan asiakaspalveluun, myös tuotteiden toimituksiin kannattaa tehdä selvä asiakaslupaus ja lunastaa se. Meillä oli Kaapelikaupassa lupaus, että mikäli asiakas tilaa varastossa olevan tuotteen ennen kello 15:00 arkipäivänä, lähtee tuote saman päivänä meiltä. Ja niin ne myös lähtivät ja olivat usein jo seuraavana arkipäivänä perillä, tästä saimme myös erittäin hyvää palautetta asiakkailtamme.

Oma Varasto

Jotta tavaraa lähtee verkkokaupan asiakkaalle nopeasti, on sillä oltava omaa varastoa. Kaupankäynnin kultainen sääntö, 20% tuotteista tuo 80% kaupasta toimii myös verkkokaupan arjessa. Kaikkea ei siis tarvitse olla omassa varastossa. Alkuun (varmasti myös myöhemminkin) tulee otettua verkkokaupan hyllyyn tavaraa, joka ei välttämättä liiku. Aika nopesti kuitenkin löydät ne tuotteet, jotka liikkuvat. Pidä niitä omassa varastossa!

Verkkokaupan varastoakaan ei kannata ylläpitää mutu-tuntumalla, koska siihenkin saat suoraan verkkokaupan järjestelmästä täsmä dataa. Seuraa siis mitä tuotteita sinulla liikkuu ja onko niissä havaittavissa sesonkivaihteluja.

 

Tämä artikkeli on editoitu versio vuonna 2016 omaan blogiini kirjoittamastani artikkelista. Muista tutustua myös verkkokaupan perustajalle suunnattuihin palveluihimme.

Artikkeleissa käytetään Affilliate -linkkejä. Se tarkoittaa, että mikäli ostat jonkin tuotteen tai palvelun 7-14 vrk sisällä klikattuasi palvelun Affilliate -linkkiä artikkelissa, saamme suosittelu komission ostoksestasi. Tästä ei koidu sinulle lisäkuluja, mutta me saamme muutaman euron komission ja se kannustaa kirjoittamaan lisää artikkeleita.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Sähköposti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top