Verkkokaupan Perustaminen Osa 1/4: Kannattaako se?

Verkkokaupan Perustaminen osa 1/4: Kannattaako Verkkokaupan Perustaminen?

Verkkokaupan perustaminen voi olla pelottava tehtävä, ja sen ympärille on monille mielestäni urautunut vääränlainen mielikuva. Se koetaan joko helppona, liian vaikeana tai oman bisneksen näkökulmasta turhana. Nämä möröt ja ehkä muutaman muunkin haluaisin kaataa seuraavan neljän kirjoituksen aikana.

Verkkokaupan läpimurrosta on puhuttu jo pitkään, ja puhutaan edelleen. Vaikka taantuma näkyykin esimerkiksi palveluiden verkkokaupassa, siitä huolimatta vähittäistavaroiden verkkokauppa kasvaa joka vuosi.

Tämän lisäksi kotimaista verkkokauppaa kiusaavat usein ulkomaiset jättiläiset, sekä eBayn, AliExpressin ja Wishin kiinalaiset halpakauppiaat. Onko verkkokaupan perustamisessa siis enää mitään järkeä?

Joku saattaa luulla, että verkkokaupan perustaminen on avain taivaaseen ja toinen taas pitää koko touhua kalliiden propellihattujen laskutuskeinona.

Verkkokaupan perustaminen ei itsessään ole sen suuremmin tie menestykseen, kuin perinteisen kivijalkaliikkeen perustaminenkaan. Toki, myynti potentiaalihan on maailman laajuinen ja perustamis- sekä kiinteät kustannukset usein pienemmät.

Verkkokaupassa on kova kilpailu

Erilaiset vertailusivustot ovat luoneet verkkokaupan alalle kovan hintakilpailun. Etenkin aloilla, kuten elektroniikka, jossa tuotteet ovat käytännössä identtisiä kullakin vähittäiskauppiaalla. Lisävaikeutta tuo Gigantti, Power sekä Verkkokauppa.com, puhumattakaan saksalaisista verkkokaupoista, jotka myyvät läppäriä ulos halvemmalla, kuin pieni IT firma saa ostettua niitä maahantuojalta.

Kotimaisen verkkokaupan ei kannata lähteä kilpasille hinnassa, vaan on kehitettävä jotakin lisäarvoa, josta asiakas olisi valmis maksamaan. eBaysta tavara tulee halvalla, mutta sen saapumisessa kestää 2-3 viikkoa. Suurin osa suomalaisista osaa hyvin englantia, jokainen eBay myyjä ei niinkään. Tarjoamalla nopeat toimitukset ja palvelualttiin, suomenkielisen asiakaspalvelun, voit hyvinkin olla vahvoilla.

Mikäli asiakasta ei haittaa 2-3 viikon odottelu, ei kotimaisen verkkokaupan kannata lähteä itkemään asiakkaan perään. Näiden asiakkaiden kosiskelu on yhtä tuottavaa, kuin markkinointi eurojen syöttäminen naapurin koiralle.

Älä siis perusta verkkokauppaa, pelkästä verkkokaupan perustamisen ilosta. Verkkokaupan pyörittäminen vaatii kovaa työtä, ihan kuten kivijalkakaupan pyörittäminenkin. Ennen kuin viet verkkokaupan perustamista sen pidemmälle, suunnitele: mitä myyt? kenele myyt? miten toimitat? ja miten eroat kilpailijoista?

Maahantuojan/valmistajan järjestelmästä tuotetiedot suoraan omaan järjestelmään siirtäviä ja 10% katteen lisääviä, keskenään samalta näyttäviä verkkokauppoja on suomessa jo tarpeeksi. Jos siis päätät perustaa verkkokaupan, erotu massasta!

Oletko sinä perustamassa verkkokauppaa? Mietityttääkö jokin? Kerro se kommenteissa tai ota yhteyttä!

Tämä artikkeli on editoitu versio vuonna 2016 omaan blogiini kirjoittamastani artikkelista. Muista lukea myös artikkelisarjan seuraava osa, sekä tietenkin verkkokaupan perustajalle suunnatut palvelumme.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Sähköposti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top