Verkkokaupan Perustaminen osa 2/4: Markkinointi

Verkkokaupan Perustaminen osa 2/4: Verkkokaupan Markkinointi

Kuten edellisessä verkkokaupan perustaminen -sarjan osassa jo asiaa hieman avasinkin, ilman markkinointia verkkokauppa on sama asia, kuin kivijalkaliikkeen perustaminen keskelle korpea. Ikea sekä eräs keski-suomalainen kyläkauppa ovat edellämainitussa tempussa onnistunuteet, mutta muuten taitaa menestystarinoiden lista olla aika lyhyt.

Verkkokauppaan, kuten muillekkin verkkosivuille saadaan luotua liikennettä (=kävijöitä) hakukoneoptimoinnilla. Hakukoneoptimointi nimenä tuo mieleen noitavoimia tai ainakin foliolla vuorattua propellihattua vaativan tehtävän. Ei se sitä kuitenkaan onneksi ole.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointia voi tehdä kuka tahansa. Tottakai ammattilaisilla käytössään olevat työkalut, helpottavat työtä suuresti, mutta alkuun pääsee kuka tahansa ihan ruutupaperilla ja maalaisjärjellä.

Miksi kirjoitan hakukoneoptimoinnista verkkokaupan perustamisen yhteydessä? Koska pääset vähemmällä ja helpommalla, kun jo verkkokaupan perustamisvaiheessa istut alas ja mietit hakukoneoptimoinnin toimintatavat, etkä vain suinpäin kääri hihoja ja ryhdy hommiin.

Mieti millä hakusanoilla haluaisit verkkokaupan löytyvän Googlesta. Google Adwords (rekisteröityminen on ilmaista, mainostaminen maksaa), omaa hakusanojen suunnittelutyökalun, jonka avulla voit tarkistaa millaisilla hakusanoilla sinun verkkokauppasi tuotteita/palveluita Googlesta haetaan.

Kun olet saanut haluamasi hakusanat paperille palveluittain / tuotekategorioittain suunnittele palvelunkuvaukset sekä tuotetietotekstit, niin että ne sisältävät haluamiasi hakusanoja. Homma ei ole helppo, sillä tekstin on kuitenkin oltava selvälukuista, eikä tiettyjen sanojen viljely saa olla lukijalle häiritsevän ilmiselvää. Hakukoneoptimoinnin kultainen sääntö on, että haluttuja hakusanoja olisi tekstissä noin 2,5% tekstin sanoista. Oman hakusanatiheytesi voit testata vaikkapa SEOBook.com:n ilmaisella työkalulla.

Seuraavaksi kiinnitä huomioita verkkokaupan sivujen otsikoihin. Hakukoneet kiinnittävät erityishuomiota html:n otsikko tagejen (h1,h2,h3) sisällä olevaan tietoon. Kirjoita siis hakusanasi otsikoihin, mutta pidä otsikot lyhyinä ja selkolukuisina. Tarkista myös, että tuotesivun osoite vastaa tuotteen nimeä, esimerkiski www.minunverkkokauppani.fi/upon-upouusi-pesukone eikä esimerkiksi www.minunverkkokauppani.fi/store/product/id=1236771y38810879/index.php

Title & Meta Description

Muista lisäksi tarkistaa myös sivujen titlet, eli selaimen yläreunassa näkyvät otsikot, sekä meta descriptionit, eli sivujen lyhyet kuvaukset. Titlet näkyvät myös hakukoneiden hakutuloksissa otsikoina, meta descriptionit puolestaan näkyvät otsikoiden alla lyhyenä tekstinä.

Vaikkakin edelliset vinkit ovat menettäneeet merkitystään Googlen tavassa luokitella sivustoja paremmuusjärjestykseen, on niiden muistaminen edelleen tärkeää. Kaikkein tärkeitä on kuitenkin nykyään sisältö. Mitä enemmän Google havaitsee sivustosi antavan lukijalle hyödyllistä informaatiota, sitä paremmaksi sivuksi Google sen luokittelee. Informaation jakamiseen erittäin hyvä väline on blogi. Muista, että blogiakin pitää myös markkinoida, esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa.

Varsinkin kilpailluilla hakusanoilla, voi pienen firman olla käytännössä mahdoton päästä piikkipaikoille, koska isommat firmat jyräävät usean henkilön sisällöntuotanto- & optimointitiimeillään. Kannattaa siis valita taistelunsa ja keskittyä oman sivun optimointiin niillä alueilla, joilla voi voittaa. Lisäksi hakukoneoptimointi ottaa aikansa. Tämä johtuu ns. domain authoritystä, eli siitä mikä on sinun verkkosivustosi osoitteen “painoarvo”. Tämä painoarvo nousee ajanmittaan, kun sivullasi käy vierailijoita, se saa linkkejä muilta sivuilta ja linkittää muille sivuille jne. Käytännössä siis vähän verrattavissa kivijalkaliikkeeseen, jossa ovipumppu alkaa ajanmyötä käymään tiuhempaan, koska yrityksen tunnettuus on kasvanut.

Google Adwords Markkinointi

Google Adwordsin avulla voit iskeä potenttiaaliseen asiakkaaseen juuri silloin, kun hän on ns. “ostohousut jalassa”, eli etsimässä myymiäsi tuotteita. Adwordsin avulla voidaan lisäksi tehdä myös kuva, eli bannerimainoksia tai ns. retargeting / remarketing mainoksia, joita näytetään niille henkilöille, jotka ovat jo käyneet verkkokaupassasi. Jälkimmäinen on usein kätevä esimerkiksi asiakkaille, jotka jättivät ostoprosessin kesken tai kun halutaan kalastella vanhat asiakkaat takaisin kauppaan, esimerkiksi jonkun tarjouksen kanssa.

Facebook Markkinointi

Facebook markkinointi on toimivaa, kun tiedetään asiakaskunta mahdollisimman tarkasti. Facebookin markkinointityökalun avulla voidaan kohdentaa mainokset tietyille alueille, tietyistä asioista kiinnostuneille ihmisille jne. jne. Myös Facebookissa voidaan luoda kuvallisia mainoksia sekä remarketing mainoksia sivustolla jo käyneille asiakkaille. Lisäksi Facebookissa voidaan nostaa yrityksen postaama päivitys näkymään myös henkilöille, jotka eivät vielä tykkää yrityksen Facebook sivusta.

Facebook omistaa myös Instagram -palvelun, joten Facebookissa tehdyt mainokset näkyvät myös Instagramin käyttäjille.

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on nostanut viiime vuosina päätään entisestään. Sähköpostimarkkinointi on saanut myös paljon huonoa julkisuutta, mutta se johtuu vain siitä, että se on tehty väärin. Ihmiset eivät tykkää kotiin tulevista osoitteettomista mainoksista ja vielä vähemmän tavaroita tai palveluja tyrkyttävistä sähköposteista lähettäjiltä, joita he eivät tunne.

Ostetut sähköpostilistat ovat siis ehdoton no-no. Kerää itse sähköpostilista esimerkiksi tarjoamana porkkanana alennusta ensimmäiseen tilaukseen. Lisäksi voit luoda sähköpostilla markinoinnin automaatioita, joilla voit esimerkiksi lähettää tietynlaisen viestin tietyn tuotteen ostaneille henkilöille tai vaikkapa kysyä viikko tilauksen jälkeen, että miten onnistuit asiakasta palvelemaan.

Muita Verkkokaupan Markkinointikeinoja

Verkkokaupan markkinointikeinot ovat moninaiset ja tässä on mainittuna vain muutamia yleisimpiä. Edellä mainittujen tapojen lisäksi mainoksia voi tehdä myös esimerkiksi Twitteriin ja Linkediniin. Lisäksi bannereita voi ostaa erilaisilta mediataloilta tai affliate verkostoilta. Affliate verkostot toimivat komissiopohjaisesti, eli kun asiakas on tullut verkkokauppaan affliate mainoksen (usein banneri) kautta ja tekee ostoksen, saa mainoksen sivuilleen laittanut taho tietyn prosentin tai euromäärän per toteutunut ostos. Muutoin maksettujen mainosten laskutukset ovat joko näyttö tai klikkaus perusteisia.

 

Tämä artikkeli on editoitu versio vuonna 2016 omaan blogiini kirjoittamastani artikkelista. Muista lukea myös artikkelisarjan seuraava osa, sekä tietenkin tutustua verkkokaupan perustajalle suunnattuihin palveluihimme.

Artikkeleissa käytetään Affilliate -linkkejä. Se tarkoittaa, että mikäli ostat jonkin tuotteen tai palvelun 7-14 vrk sisällä klikattuasi palvelun Affilliate -linkkiä artikkelissa, saamme suosittelu komission ostoksestasi. Tästä ei koidu sinulle lisäkuluja, mutta me saamme muutaman euron komission ja se kannustaa kirjoittamaan lisää artikkeleita.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Sähköposti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top