Noh, ollakseni täysin rehellinen, kyllä minä tämän oikeastaan tiesin jo aikaisemminkin…
MUTTA nyt näin miten hyvin asia toimii käytännössä.
Kyseessä on siis vanha viisaus siitä, että markkinointimateriaali, etenkin digitalinen sellainen, kuten sähköpostit, blogitekstit ja some päivitykset tulee kirjoittaa, samalla tavalla, kun puhut.
Keskimmäinen lapseni oli viime viikonloppuna kutsuttu kaverinsa synttäreille Kaiturin Tilalle Maskun sydämeen. Paikka sattuu olemaan lastenkirjoista tuttu “Tikkumäen Talli“.
Tilan emäntä ei kirjoja itse ole (ymmärtääkseni) kirjoittanut, mutta hänen puhetapansa ja olemuksensa oli kirjoista tuttu.
Hetken itsekin ihmettelin pakkasessa palellessani, että miten ihminen, jota en ole ennen tavannut voi olla noin tutun oloinen, ennenkuin lamppu syttyi…
Toisinsanoen asiakaskokemukseni oli yhtenäinen.
Se, mitä olin lasten kanssa kirjoista “kokenut” oli yhtenäinen kotieläintilaelämykseni kanssa. En tiedä miten tarkoituksen mukaisesti tämä on tehty, mutta hyvin siinä ainakin on onnistuttu.
Miksi tämä sitten on tärkeää verkkokauppiaalle?
Laitoitko merkille, että mainitsin tilan emännän tuntuneen tutulta? Kun joku tuntuu tutulta, luotat häneen enemmän, kuin ventovieraaseen. Ihmiset puolestaan ostavat ihmisiltä, joihin he luottavat.
Aina, kun ihminen on eroamassa kovalla työllään ansaitsemista euroistaan, hänellä kutkuttaa takaraivossa kysymys siitä, onko myyjä luotettava. Hänellä ei välttämättä tarvitse edes olla omakohtaisia huonoja kokemuksia, riittää, että hän on kuullut sellaisista. Siksi luottamus on ensiarvoisen tärkeää.
Toisekseen, etenkin nykyaikaisessa virikkeiden, keskeytyten ja some notificaatioiden maailmassa kuivan sisällön tuottaminen ei pidä ihmisten mielenkiintoa yllä.
Kun kommunikoit sähköisesti samalla tavalla, kuin kasvotusten olet inhimillisempi ja sinuun on helpompi samaistua.
Näin ihmiset tutustuvat sinuun ja brändiisi.