Verkkokaupan markkinointilaskuri on digitalista markkinointia suunnitellessa ja seurattaessa se tärkein oppi, jonka olen itse oppinut. Kantapään kautta tietenkin, kuinkas muutenkaan…
Verkkokaupan äärellä puhutaan paljon analytiikasta ja se onkin ensiarvoisen tärkeää, sillä se on kuin kompassi avomerellä. Ilman analytikkaa markkinointi toimenpiteiden sekä nettisivujen uudistusten ja muutosten toimivuutta voi vain arvailla.
Analytiikka näyttää mitä kautta saat parhaiten kauppaa. Mitkä mainos kamppanjat toimivat parhaiten. Mikä on keskiostos. Miltä sivulta asiakkaat jatkavat eteenpäin verkkokaupassasi ja miltä taas lähtevät heti pois jne.
Myynnin jälkeen tärkein metriikka on kuitenkin konversioprosentti. Konversioprosentti tarkoittaa sitä määrää kävijöistä, jotka ostavat verkkokaupastasi.
Konversiossa on jonkin verran alakohtaisia eroja. Erittäin hankalia aloja ovat mm. lento & hotelli bookkaus sekä kalusteet ja lisäravinteet. Yleisesti kuitenkin hyvänä pidetty konversioprosentti on 2%.
Tarkan prosenttisi löydät analytiikkatyökalusi kautta. Usein käytetty analytiikantyökalu on ilmainen Google Analytics. Nykyään on myös muita kilpailijoita, kuten esimerkiksi avoimen lähdekoodin (ja siis myös ilmainen) Piwik.
Piwikin ovat ottaneet omakseen avoimen lähdekoodin yhteisön lisäksi nykyään myös pankit, lakitoimistot sekä terveydenhuoltoalan toimijat. Piwikin suosio johtuu siitä, että sen tietoturva yksittäistä verkkosivuston selailijaa kohtaan on huomattavasti parempi kuin Google Analyticsillä. Lisäksi Piwik ei laita dataa eteenpäin markkinointiin, kuten Googla Analytics yhdessä Adwordsin kanssa tekee.
Takaisin konversioprosenttiin ja sen tärkeyteen markkinoinnin ostamisessa. Verkkokauppaa voidaan markkinoida perinteisesti niin, että jokaisesta kaupasta on tarkoitus saada paitsi tietenkin tyytyväinen asiakas, myös voittoa.
Jos taas markkinointikassa pullistelee yli reunojensa, voidaan myös lähteä agressivisemmalla strategialla hakemaan siivua kovilla markkinointipanostuksilla. Tällöin yksittäisestä kaupasta voidaan ottaa klikkaus kustannuksissa jopa takkiin, sillä tarkoituksena on saada asiakas ostamaan kerran ja hoitaa asiakaskokemus niin hyvin, että seuraavilla kerroilla asiakas löytää verkkokauppaan ilman markkinointia, jolloin saadaan myös katetta.
Verkkokaupan Markkinointilaskuri
Kuten jo mainitsinkin, analytiikasta näet siis mm. verkkokauppasi konversioprosentin sekä keskiostoksen ja keskikatteesi varmasti tiedätkin.
Otetaan laskuesimerkki, kaikki hinnat ovat ALV 0%. Verkkokaupassasi käy viikossa 1000 ihmistä, konversioprosenttisi on 2%. Teet viikossa siis 20 kauppaa. Keskiostoksesi on 40€ ja kattesi 30% eli keskiostosta 12€ on katetta.
Nyt sinulle soittaa myyntimies, joka lupaa laittaa kerralla verkkokauppasi markkinointiasiat kuntoon. 2000€/kk budjettia Google mainoksiin ja myyjä firman ylläpitopalkkio kamppiksesta on 1000€ kuussa.
Oletetaan, että et ole kaikkein kalleimpien hakusanojen toimialalla ja että keskimääräinen hakusanan hinta toimialallasi on 20snt.
Sitten kalkulaattori esille: 2000€+1000€=3000€ (=kustannukset/kk). 2000€/0,20€=10 000 kpl Tämä tarkoittaa sitä, että saat siis tuolla 3000€ (vain 2000€ siitä menee klikkauksiin, eli kävijöihin) panostuksellasi noin 10 000 kävijää sivuillesi. Kun konversioprosenttisi on 2%, tekee se 200 kauppaa.
Keskiostollasi 40€ tekee tuo 200 kauppaa yhteensä 8 000€. Siittä otetaan kate 30% jää jäljelle: 2400€. Summa summaarum, markkinointipanostus jäi miinukselle -600€ verran.
Klikkihinnat & analytiikka
No mistä ne klikkihinnat sitten oikein saa tietää? Klikkihinnat riippuvat haettavan hakusanan hakumääristä sekä bannerimainoksissa sivujen kävijämääristä jne.
Google Adwords hakusanojen hinnat näet helposti kirjautumalla Adwordsiin (vaatii ilmaisen Google/gmail -tilin) ja klikkaamalla ylävalikosta Työkalut –> Avainsanojen Suunnitellija. Avautuvalta sivulta klikkaa “Hae tietoja hakujen määrästä ja trendejä”.
Avautuvalle lomakkeelle voit syöttää haluamasi hakusanat pilkuin eroteltuina. Lopuksi paina “Hae hakujen määrä” ja näet mitä ko. hakusanat maksavat tällä hetkellä keskiarvoisesti per klikkaus. Hakusanojen hinnoissa on kausivaihteluja, jotka johtuvat kysynnän kausivaihteluista. Suurin määrittävä tekijä hakusanan hinnalle on kuitenkin kyseistä hakusanaa käyttävien kamppanjoiden määrä, eli siis kilpailu siitä kuka saa näkyä ensimmäisellä sivulla kyseisellä hakusanalla.
Samassa näkymässä näet myös syöttämiesi hakusanojen keskiarvoisen hakumäärän kuukaudessa. Tämä on erittäin hyvä työkalu hakukoneoptimointiin, sillä tätä käyttäessäsi sinun ei tarvitse arpoa mille sanoille sivu kannattaa optimoida, jos tuotteesta tai palvelusta käytetään montaa eri sanaa, esimerkiksi “verkkokauppa” sanaa haettiin tätä kirjoitettaessa kuukauden sisällä 450 000 kertaa, kun taas hakusanlla “nettikauppa” haettiin vain 6600 kertaa.
Jos siis pohtisin kummalle sanalle sivuni optimoisin, antasi data aika selvän oljenkorren “verkkokauppa” -sanalle.
Yhteenveto
Esimerkissäni käyttämäni 1000€ kuukausi palkkio on aivan liian korkea, maksa korkeintaan 600€ + ALV, jos kyse on pelkästä Google Adwords markkinoinnista noin 2000€-4000€ klikkibudjetilla, sisälsipä se sitte retarketing/remargetingin ja/tai display verkoston normaalien hakusanamainosten lisäksi tai ei.
Syy siihen miksi pistin 1000€ palkkion esimerkkiini on se, että tiedän, että tämän kokoiset palkkiot ovat edelleen hyvin yleisiä.
Tekstissä oli esimerkkinä Google Adwords kamppis, mutta samanlainen laskuperiaate sopii mihin tahansa verkkokaupan digitaliseen markkinointiin. Oli se sitten hakusanoja, bannereita, affliate linkkejä jne.
Verkkokaupan markkinointi on matematiikkaa. Helpottaakseni taakkaasi, tein pienen Excelin, joka laskee arvion markkinointisi lopputulemasta, kun syötät sille pyydetyt luvut.
Alla olevasta painikkeesta voit ladata Verkkokaupan Markkinointilaskurin Excel -tiedostona.
Lataa Verkkokaupan Markkinointilaskuri
Oletko sinä päässyt maksamaan oppirahoja verkkokaupan markkinoinnissa? Mitkä työkalut olet itse havainnut toimiviksi? Kommentoi alle tai laita muuten palautetta!
Tämä artikkeli on alunperin julkaistu henkilökohtaisessa blogissani.