5 Vinkkiä Myyviin Verkkokaupan Tuotesivuihin

5 Vinkkiä Myyviin Verkkokaupan Tuotesivuihin

Tuotesivun kaksi tärkeintä asiaa on, 1. luoda luottamusta & poistaa ostamisen esteitä 2. Saada potentiaalinen asiakas klikkaamaan ”Lisää Ostoskoriin” -painiketta.

Ohessa 5 suurinta asiaa, hinnan jälkeen, joilla saadaan tuotesivujen konversiota parannettua (=lisää tilauksia).

1. Tuotekuvat

Maammekauppa.fi verkkokaupassa tuotekuviin on panostettu
Maammekauppa.fi verkkokaupassa tuotekuviin on panostettu.

 

Hyvät tuotekuvat ovat ensiarvoisen tärkeitä, jotta asiakas tietää mitä on ostamassa. Kuvan on oltava myös riittävän suurikokoinen, että asiakas voi halutessaan zoomata sitä, ilman, että kuvasta tulee rakeinen, eli epäselvä. Lisäksi useimmat verkkokaupan ulkoasut toimivat parhaiten, jos kuvan kuvasuhde on 1:1, eli kuva on neliskanttinen.

Yleisesti sopiva kuvakoko voi olla esimerkiksi 800×800 tai 1024×1024 pikseliä. Vaatteissa ja muissa tuotteissa, joissa ulkonäkö on ensiarvoisen tärkeää, kannattaa käyttää vieläkin isompia kuvia.

Kuvien määrä riippuu paljon tuotteesta. Jos kyseinen tuote on hyvinkin yksinkertainen, saattaa yksikin kuva harvinaisissa tapauksissa riittää. Tällainen saattaa esimerkiksi olla vaikkapa yksi värinen kaulakoru, joka näyttää joka suunnasta samalta.

Hyvä nyrkkisääntö on, että tuotesivu sisältäisi kuvat tuotteesta edestä, takaa ja sivuilta. Lisäksi kannattaa lisätä kuva tuotteesta käytössä, esimerkiksi vaatteista mallin päällä sekä jonkinlainen mittakuva, jos tuotteen koko saattaa olla asiakkaalle hankalasti hahmotettavissa.

Tuotteen on myös oltava mahdollisimman iso kuvassa, eli ylimääräinen tausta kannattaa tuotekuvista leikata pois. Mittakuvissa sekä kuvissa, joissa tuote näkyy käytössä, saa toki näkyä taustaa enemmän.

Koska tuotekuvien kannattaa olla suhteellisen isoja, saattaa niiden lataamiseen ja sitä kautta sivun kulua pitkä aika. Siksi kuvat kannattaa pakata hyvin, esimerkiksi tinypng.com -palvelua käyttäen. TinyPNG:lle löytyy WordPress/WooCommerce yhdistelmälle valmis lisäosa, jolloin järjestelmä pakkaa automaattisesti kaikki sinne lisäämäsi kuvat.

Kuvien pakkaaminen on tärkeää, kahdesta syystä. Yksi suurimpia konversion, eli ostotapahtumien, vähentäjiä on hitaasti toimiva verkkokauppa. Jos kuvat ovat pakkaamattomia, saattavat tuotesivut latautua huomattavasti hitaammin. Toiseksi Google arvostaa nopeasti latautuvia nettisivuja. Jos sivusi siis latautuu nopeammin, kuin kilpailijan, saat etulyöntiasemaa hakukoneoptimointiin.

Toinen vinkki hakukoneoptimointiin on, että tuotekuvat nimetään tuotteen nimen mukaan. Jos tuotteella on useampi kuva voi loppuun lisätä nousevat numerot esim. -01, -02, -03 jne.

2. Selkeä Lisää Ostoskoriin -painike & Hinta

MerittaBra.fi Verkkokaupassa Lisää Ostoskoriin -nappi ja hinta erottuvat hienosti
MerittaBra.fi Verkkokaupassa Lisää Ostoskoriin -nappi ja hinta erottuvat hienosti

Kuten kaikessa markkinoinnissa ja myynnissä, asiakkaalle on tehtävä mahdollisimman selväksi, mitä haluamme hänen tekevän, yleisesti tätä kutsutaan CTA:ksi eli ”Call to Actioniksi”. Siksi ”Lisää Ostoskoriin” -napin on oltava mahdollisimman selkeä ja muusta sivusta erottuva.

Napin värillä ei sinänsä ole väliä, mutta joidenkin tutkimusten mukaan punaista kannattaa välttää. Värin tulee olla sellainen, että sitä ei käytetä muualla sivustolla. Ei edes muissa painikkeissa. Poikkeuksena Ostoskorista kassalle ja kassalta maksamaan/tilauksen vahvistus -nappulat. Jos näissä kaikissa käytetään samaa väriä ”Lisää Ostoskoriin” -napin kanssa, saadaan luotua asiakkaalle polku, jonka läpi häntä voidaan johdattaa kohti haluttua lopputulosta, eli tilauksen tekoa.

Muista laittaa myös hinta sopivan suurella fontilla näkyville, jolloin se ei hallitse koko sivua, mutta erottuu muusta tekstistä tarpeeksi.

3. Tuotetekstit

AllegroSuomi.fi verkkokaupassa on kirjoitettu hyvät tuotetekstit
AllegroSuomi.fi verkkokaupassa on kirjoitettu hyvät ja selkeät tuotetekstit.

Tuotetekstit ovat kuvan jälkeen tärkein asia tuotesivuilla. On toki tuotteita, joihin voi olla hankala keksiä tuotetietoja, kuten esimerkiksi kertakäyttöastiat. Lisäksi on tuotteita joiden tuotetiedot ovat erittäin säännösteltyjä, tällaisia ovat etenkin luontaistuotteet ja vitamiinit.

Tuotetekstien tehtävä on poistaa asiakkaan mielessä olevia ostamisen esteitä. Näitä ovat esimerkiksi:

  • Sopiiko tämä tuote juuri minulle
  • Sopiiko tuote juuri minun tarkoitukseeni
  • Ratkaiseeko tämä tuote ongelmani
  • Mitä minä hyödyn, jos ostan tämän tuotteen

Useimmissa verkkokauppa-alustoissa, kuten WooCommercessakin, tuotetiedot koostuvat kahdesta osasta. Tuotekuvan vieressä olevasta lyhyestä kuvauksesta ja alempana sivulla olevasta pidemmästä kuvauksesta.

Tuoteteksteihin voi lisäksi lisätä tuotevideon, jossa tuote näkyy selkeästi ja sen ominaisuudet sekä hyödyt kerrotaan selkeästi. Ns. ”fiilistelyvideot” voivat laskea konversiota, sillä ne johtavat asiakkaan mielen ostamisesta unelmointiin.

Lyhyeen kuvaukseen voi laittaa 1-2 lausetta tai bullettia, jotka kertovat tuotteen suurimmat hyödyt asiakkaalle ja saa näin asiakkaan lukemaan sivua eteenpäin.

Toimivan pitkän tuotekuvauksen rakenne on seuraavan lainen:

  • 2. tason otsikko (h2 tagi) (pieni muunnelma tuotenimestä)
  • Muutama lause tekstiä (riippuen tuotteesta)
  • Bullet pointit kerraten tuotteen hyödyt ja ominaisuudet
  • Mahdolliset tekniset tiedot taulukkona

Miksi sitten, hyödyt ja ominaisuudet sekä tekniset tiedot pitää ilmoittaa vielä erikseen, jos ne on jo kertaalleen naputeltu tekstiin? Koska Internet on maailman keskeyttävin media ja ihmisten keskittymiskyky on alentunut.

Bulletit ja taulukko on helppo silmäillä. Jos vain kirjoitat pitkän sepustuksen ja vieläpä ilman kunnon kappalejakoa (huomaatko muuten, tässäkin artikkelissa kappaleet ovat hyvin lyhyitä), saa se sivulle tulevassa ihmisessä aikaan pakokauhunomaisen reaktion ja hän hyppää pois tuotesivulta. No eivät tietenkään kaikki näin tee, mutta suurin osa tekee. Etenkin ne, jotka eivät olleet 100% valmiita ostamaan.

Kun asiakas saa tärkeimmät tiedot nopealla vilkaisulla, hän voi halutessaan lukea koko tekstin tai lisätä tuotteen suoraan ostoskoriin.

Tasapainota Ominaisuudet ja Hyödyt

Suomalainen insinöörin mieli, lähtee helposti tässä kohtaa yleensä laukkaamaan ominaisuudet edellä. Hieman liioitellusti voisi sanoa, että lähdetään listaamaan sitä, miten takin saumat on ommeltu uudenlaisella saumurilla, joita on Suomessa vain 5kpl.

(Jos vastaavissa tuotteissa on ennen ollut ongelmia saumojen kestämisen kanssa, voi edellä mainittu uudenlaisen saumurin antama ominaisuus olla perusteltu.)

Yleisesti kuitenkin kannattaa ensin kertoa tekstissä tuotteen hyödyt ja ominaisuudet, jonka jälkeen ne kerrataan bulleteissa. Leipätekstissä hyödyt ja ominaisuudet voi kertoa vapaamuotoisesti, bulleteissa kannattaa käyttää ”Entäs sitten?” -menetelmää, jolla saadaan ”kaivettua” esiin tuotteen ns. syvemmät hyödyt asiakkaalle.

Syvemmät hyödyt saadaan kaiveltua, kun otetaan tuotteen ominaisuus ja kysytään ”Entäs sitten?”, kun saadulta vastaukselta kysytään vielä ”Entäs sitten?” saadaan esille tuotteen ns. syvempi hyöty asiakkaalle.

Miksi hyödyt sitten ovat tärkeitä? Vaikka jo edellä mainittu Suomalainen ingenjööri on sitä vastaan, on tutkimuksissa havaittu, että ihminen ostaa ensisijaisesti tunteella. Tärkeimpänä asiana on se tunne, jonka asiakas tuntee, kun on ostanut tuotteen.

Itseasiassa on havaittu, että ihminen tekee ostopäätöksen ensin tunteella ja sen jälkeen järkeistää sen itselleen mielessään. Siksi ominaisuudet (järkeistäminen) ja hyödyt (tunteet) ovat tärkeitä tuoteteksteissä.

Asiakkaasi ei siis itseasiassa ensisijaisesti osta tuotetta, palvelu, ominaisuutta tai edes hyötyjä. Hän ostaa muutoksen.

Mitä tämä sitten tarkoittaa?

Esimerkiksi tämä prosessi voisi vaikkapa turvallisen perhe Volvon kohdalla näyttää seuraavanlaiselta.

Ominaisuudet: Patentoitu kehikko & törmäystestien voittaja (Entäs sitten?)

  • Pääset perille pitäen perheesi turvassa (Entäs sitten?)
  • Olet vastuullinen ihminen ja hyvä vanhempi

Volvon bulletit voisivat siis olla esimerkiksi:

  • 5 Tähteä törmäystesteissä, uudet ajoavustimet vähentävät kolarin riskiä, joten pääset turvallisesti perille
  • Patentoitu matkustamon kehikko, pitää perheesi turvassa pahimmankin sattuessa

Lisäksi kannattaa sisällyttää tuoteteksteihin asiakkailta saadusta palautteesta ja arvioista sekä asiakaspalveluun tulleista kysymyksistä saatuja tietoja.

Suhteuta Tuoteteksteihin Käytetty Aika Omaan Tilanteeseesi

Tuoteteksteihin käytetty aika kannattaa suhteuttaa tuotteen hintaan, verkkokauppasi tuotteiden määrään sekä kyseisen tuotteen myyntivolyymiin. 90snt kustantavaan rengastiivisteeseen ei kannata uhrata samaa aikaa, kuin 3000€ maksavaan työstökoneeseen (ellet myy tiivisteitä 1000kpl seteissä vähintään kerran tai kaksi viikossa).

Kannattaa myös pitää mielessä vanha 20/80 sääntö, jonka mukaan 20% tuotteista luo 80% liikevaihdosta. Satsaa siis panokset sinne, mikä toimii. Tuulimyllyjä vastaan ei kannata taistella, jos jokin tuote ei myy, se ei välttämättä myy vaikka tuotesivua hinkkaisi miten paljon.

Muista kuitenkin myös, että jos poistat loput 80% tuotteista kokonaan verkkokaupastasi tai jätät ne täysin hunningolle, tuskin myyt jäljellejääviä 20% kovin paljoa, sillä suurempi määrä tuotteita luo luottamusta verkkokauppaan.

4.Tuotearviot & ”Social Proof”

Sissos.fi -verkkokaupassa käytetään hyödyksi asiakkaiden tuotearvioita.
Sissos.fi -verkkokaupassa käytetään hyödyksi asiakkaiden tuotearvioita.

Oletko joskus ostanut jotain/jostakin, mitä kaverisi on suositellut? Niin minäkin. Useimmiten vieläpä ilman sen suurempia hinta- tai muita vertailuja.

Tätä vertaissuosittelua tekevät tuotearviot sekä ns. ”social proof” tarkoittavat. Käytännössä se voi olla juuri arvosteluja, asiakastarinoita tai vaikkapa Instagram -kuvia asiakkaista tuotteen kanssa.

Ihmiset uskaltavat ostaa helpommin, kun näkevät, että muutkin ovat ostaneet.

5. Toimitusaika, toimitushinta, maksutavat & saatavuustiedot

Kowers.com -verkkokauppa kertoo tarkasti tuotteiden toimitusajat ja maksutavat
Kowers.com -verkkokauppa kertoo tarkasti tuotteiden toimitusajat ja maksutavat.

Netistä ihmisiä kiinnostaa, miten nopeasti tuote on perillä ja että sitä varmasti on varastossa. Lisäksi he haluavat tietää, mitkä ovat postikulut ja, että miten tilauksen voi maksaa. Sekä tietenkin, jos jokin meneekin pieleen, miten palautukset toimivat.

Suomalaiset suosivat edelleen verkkopankkien käyttöä, mutta laskulla maksaminen on myös lisääntynyt. Maksubannerit ovat useassa verkkokaupassa näkyvissä vähintään sivun alaosassa, mutta ne saattavat näkyä myös tuotekuvan vieressä.

6. BONUS: Yhteensopivat tuotteet

Kowers.com -verkkokauppa ehdottaa asiakkaalle yhteensopivia tuotteita
Kowers.com -verkkokauppa ehdottaa asiakkaalle yhteensopivia tuotteita.

Yhteensopivat tuotteet sekä ”Ihmiset, jotka ostivat tämän, ostivat myös” -tuotteet ja niiden ehdottaminen asiakkaille lisäävät verkkokaupan keskiostosta.

Ihmiset alkavat olla hieman sokeita tavanomaisiin tuotetietojen alla sijaitseviin tuote-ehdotuksiin, mutta ei niitäkään kannata kokonaan unohtaa.

Itse olen havainnut toimivaksi pienen ponnahdusikkunan, joka ilmestyy, kun asiakas lisää tuotteen ostoskoriinsa. Ikkuna simppelisti ilmoittaa, että tuote on lisätty ostoskoriin ja ehdottaa myös muiden ostoskoriin lisättyyn tuotteeseen liittyvien tuotteiden lisäämistä ostoskoriin.

Artikkeleissa käytetään Affilliate -linkkejä. Se tarkoittaa, että mikäli ostat jonkin tuotteen tai palvelun 7-14 vrk sisällä klikattuasi palvelun Affilliate -linkkiä artikkelissa, saamme suosittelu komission ostoksestasi. Tästä ei koidu sinulle lisäkuluja, mutta me saamme muutaman euron komission ja se kannustaa kirjoittamaan lisää artikkeleita.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Sähköposti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top