Google järjesti jälleen vuosittaisen konferenssinsa 200:lle suurimmalle Google mainoksia tekevälle mainostoimistolle. Konferenssin jälkeen on eripuolilta tihkunut tietoa Googlen suurimmista julkaisuista mainosalustaansa liittyen.
Tämän vuoden tapahtuman kantavana teemana on tuntunut olevan luotettavuus ja mainostamisen helppous. Tähän liittyen, Google on mm. helpottanut käyttäjien mahdollisuutta kieltää uudelleen mainonta kirjautumalla omiin asetuksiinsa Googlen sivuilla.
Tämä ei ole mikään uusi palvelu, vaan sen käyttöä on hieman helpotettu. Lisäksi tämä on varmasti strategisesti mietitty asia, kun mietitään miten esimerkiksi Facebook on viimeisen vuoden aikana näkynyt mediassa erinäisten skandaalien varjossa.
#1 Google Adwors on nyt Google Ads
Mielestäni toiseksi suurin ilmoitus oli Google Adwordsin uudelleen brändäys Google Ads -nimen alle. Tästä Google onkin jo lähettänyt sähköpostia kaikille Adwordsin käyttäjille.
Palvelun uudelleen nimeäminen on mielestäni hyvin perusteltua, sillä se on laajentunut huomattavasti 18 vuoden olemassaolonsa aikana. Alussa mainonta oli juurkin hakusanakeskeistä, kuten vanhasta nimestäkin voi päätellä.
Nykyään mainoksia voi kuitenkin kohdentaa monella muullakin tavalla, kuten kiinnostuksen kohteet, uudelleen markkinointi sekä viime vuonna julkaistu elämäntapahtumiin, kuten avioitumiseen liittyvät kohdistukset.
#2 Responsive Search Ads
Google julkaisi uuden tekstimainosmuodon nimeltä ”Responsive Search Ads” (~responsiivinen hakumainos). Responsive Search Ads -mainokset toimivat kuten nykyisetkin tekstimainokset, mutta niihin voi kirjoittaa kaksi 90 merkkiä pitkää mainostekstiä nykyisen yhden 80 merkin mittaisen tekstin sijaan. Lisäksi niihin voi kirjoittaa nykyisen kahden sijaan kolme otsikkoa.
Googlen hyvin suljetun beta testauksen aikana on havaittu, että Responsive Search Ads -mainokset keräävät 15% enemmän klikkauksia, kuin perinteisen Expanded Text Ads -tekstimainokset.
Yksi merkittävin ero vanhaan on, että Responsive Search Ads -mainokset vaativat sinua kirjoittamaan 15 eri otsikkoa ja neljä eri mainostekstiä mainoksellesi. Tämä mahdollistaa sen, että Google voi näitä muuttamalla testata yhteensä 43680 erilaista mainosta!
Tämä auttaa mainosten osuvuudessa, sillä vaikka ihmiset hakisivat samalla hakusanalla, heillä saattaa olla eri intressit. Kun vanhoja Expanded Text Ads -mainoksia on suositeltu luotavan vähintään neljä jokaiselle mainosryhmälle, pärjää yhdellä Responsive Search Ads -mainoksella paljon pidemmälle.
Responsive Search Ads -mainokset julkaistaan englanninkielisessä maailmassa ”muutaman kuukauden sisällä”, Suomeen ne saapuvat luultavasti seuraavan 12kk aikana.
Tulevaisuudessa voit siis tehdä sekä Expanded Text Ads -mainoksia, että Responsive Search Ads -mainoksia samaan mainosryhmään ja se on jopa suositeltavaa. Vanhat tekstimainokset eivät siis ole häviämässä mihinkään!
#3 Google Shopping ja automaattinen tuotefeedi
Google Shopping -tuotemainokset eivät ole valitettavasti vieläkään rantautuneet Suomeen. Ulkomailla niitä on kuitenkin mahdollista käyttää. EU:n sisällä Google Shopping toimii tällä hetkellä Itävallassa, Tanskassa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Irlannissa, Portugalissa, Espanjassa, Ruotsissa, Puolassa ja Hollannissa.
Tähän asti Google Shopping mainokset on pitänyt luoda Google Merchant Center -palvelun kautta, jonne on pitänyt syöttää tuotetiedot. Nyt julkaistun uudistuksen mukaan tulevaisuudessa Googlen robotti käy itse verkkokauppasi lävitse etsien sieltä tarvittavat tiedot Shopping mainosten luontia varten.
Google Shopping mainoksissa siis asiakas näkee suoraan tuotekuvan, lyhyen kuvauksen ja tuotteen hinnan hakutuloksissa.
Lisäksi myös hotellien ja lentojen mainosfeedejä tullaan yksinkertaistamaan tulevaisuudessa.
#4 Smart Shopping Campaigns
Älykkäät shopping kampanjat liittyvät edelliseen kohtaan. Tulevaisuudessa voit luoda älykkään shopping kampanjan dyynamisine uudelleen markkinointeineen yhdestä paikasta, luomalla yhden kampanjan jolle syötetään tutoefeedi, budjetti ja muut tarvittavat tiedot. Dynaaminen uudelleen markkinointi tarkoittaa sitä, että asiakkaalle näytetään mainoksia juuri siitä tuotteesta, jota hän on verkkokaupan sivuilla katsellut.
#5 Paikalliset Kampanjat
Google haluaa helpottaa kivijalkakauppojen mainosten tuottavuuden seurantaa. Tähänkin asti Google mainoksia on voinut näyttää vain tietyllä alueella, esim. tietyssä kaupungissa ja tiettyyn aikaan. Tämä on ollut erittäin suosittua esimerkiksi lounasta tarjoavien ravintoloiden keskuudessa.
Tulevaisuudessa paikalliset kampanjat saadaan yhdestä paikasta näkymään myös Google Mapsissä, Google Places’ssä, banneri mainoksissa sekä YouTubessa. Ennemmin tämä on vaatinut viisi eri kampanjaa.
Se, miten Google tulee seuraamaan kaupassa käyntejä ja ostoja on vielä toistaiseksi epävarmaa, luultavasti se liittyy mobiililaitteisiin. Mutta tämä tulee varmasti auttamaan kivijalkakauppoja mainonnan tuottavuuden seurannassa.