Vaikka AdWords kampanjasi olisi pienikin, kannattaa sen rakennetta hieman suunnitella etukäteen… Varsinkin suuremmissa kampanjaoissa kannattaa jopa ottaa ihan ruutupaperi käteen, etenkin, jos verkkosivuston / verkkokaupan rakenne ei suoraan anna AdWords kampanjalle järkevää rakennetta…
No miksi tähän sitten kannattaa käyttää aikaa? Eikö se riitä, että ”läiskii vain mainokset menemään”? AdWords kampanjan suunnittelussa on kaksi isoa etua:
- AdWords kampanjasi ovat helposti hallittavissa
- Saat helpommin paremmat AdWords Ad Rank -pisteet
Kohta sukelletaan näihin kahteen syvemmin, mutta käydään ensin hieman läpi AdWords kampanjan anatomiaa. AdWords kampanja rakentuu kolmesta tasosta:
1. AdWords Tili
AdWords -palveluun kirjaudutaan Google tiliä käyttäen. Mikäli hallinnoit useiden yritysten tai useiden verkkosivustojen kampanjoista, voi yhdistää oman AdWords tilisi niihin. Näin pääset yhdellä kirjautumisella hallitsemaan kaikkia AdWords tilejäsi. Jos näitä tilejä on yhteensä enemmän, kuin viis, kannattaa harkita ns. Manager -tilin luontia.
Jokainen erillinen tili omaa oman laskutuksensa, joten esimerkiksi kirjanpidon hallinta helpottuu, kun jokaisella yrityksellä / verkkosivulla on oma tilinsä.
2. Kampanja
Kampanja tasolla päätetään, mitä mainoksilla halutaan saavuttaa. Mainosvaihtoehtoja ovat hakusanamainonta, display-verkosto (bannerit, esim. remarketing/retargeting), shopping (ei käytössä suomessa), Youtube ja Sovelluskamppanjat (jos haluat ihmisten lataavan mobiili sovelluksesi).
Kampanjan kannattaa tehdä eri tuoteryhmille, ale-kampiksille sekä maantieteellisille alueille (jos myyt myös Suomen ulkopuolelle).
3. Mainosryhmä
Mainosryhmät puolestaan kannattaa tehdä alatuoteryhmä kohtaisesti. Näin saat helpommin paremmat Ad Rank -pisteet. Google haluaa näyttää mahdollisimman osuvia hakutuloksia sekä mainoksia käyttäjilleen. Kun luot kampanjat tuoteryhmä tasolla ja mainosryhmät alatuoteryhmä kohtaisesti, saat jokaiselle mainokselle mahdollisimman osuvat mainostekstit ja hakusanat.
Helposti hallittava AdWords kampanja
Helposti hallittava AdWords kampanja ja tilit rakentuvat edellä mainituista kolmesta tasosta sekä niiden alta, neljänneltä tasolta löytyvistä hakusanoista ja niiden klikkihintaisista tarjouksista.
Kun AdWords tili on rakennettu yllä demonstroidulla kaavalla, saat rakennettua jokaisesta mainosryhmästä helposti optimoitavan.
Lisäksi, kun nimeät mainosryhmät kuvaavasti, näet heti AdWordsin ”Yleiskatsaus” -sivulta mitkä kampanjasi toimivat parhaiten ja missä olisi kehittämisen varaa…
Google AdWords Ad Rank pisteet
Tästä jo tulikin kirjoitettua mainosryhmiä avatessani. Google ei siis suinkaan anna automaattisesti parasta mainospaikkaa eniten tarjoavalle mainostajalle. Klikin hintatarjouksellasi on toki vaikutusta, mutta lisäksi tulevat mainoksesi relevanttius liittyen käyttäjän hakusanoihin, sekä mainoksesi aloitussivun laatu.
Mainoksesi on siis hyvä sisältää samoja termejä tai niiden synonyymejä, joita käyttäjä on googlesta hakenut. Siksi esimerkiksi Välikausitakit ja Talvitakit -alatuoteryhmille on hyvä luoda omat mainosryhmänsä, pelkän Takit mainosryhmän sijaan. Näin saadaan paitsi mainosten teksti liittymään juuri noihin takkeihin, myös mainoksesta avautuva sivu sisältämään juuri kyseisiä takkeja.
Tällöin sekä mainos, että mainoksen ns. laskeutumissivu ovat relevantteja ja liittyvät asiakkaan hakusanoihin, eli tässä yhteydessä esimerkiksi ”välikausitakki”.
Googlen tapa pisteyttää mainokset on aika looginen. Olen kirjoittanut siitä ihan oman artikkelinsa nimeltä: Mikä on Google AdWords Ad Rank? – Eli Miten Google Päättää Mikä Mainos Näkyy