Googlen Ad Rank on Googlen tapa päättää mikä/mitkä mainoksista näkyvät Googlen haussa. Vaikka Googlen näyttämät mainokset päättämä algoritmi onkin nimetty Ad Auctioniksi (~mainoshuutokauppa), se ei tarkoita sitä, että eniten tarjoava mainostaja saisi aina mainoksensa näkyville.
Tämä on erittäin hyvä uutinen etenkin pienemmille toimijoille, joiden budjetti on usein suurempia kilpailijoita rajoitetumpi.
Miten Google päättää mitkä mainokset näkyvät?
Joka kerta, kun käyttäjä hakee Googlesta jotakin, järjestelmä etsii kaikki mainokset, joille kyseinen hakusana on lisätty. Tästä listasta järjestelmä seuraavaksi tiputtaa pois kaikki hylätyt mainokset sekä esimerkiksi toiseen maahan kohdennetut mainokset pois. Lopuksi tarkastetaan jäljelle jäävien mainosten Ad Rank ja mainokset näytetään käyttäjälle, paras mainos ylimpänä.
5 Asiaa, jotka vaikuttavat mainoksesi Ad Rankiin
1. Tarjouksesi (Bid)
Tarjouksesi tietenkin vaikuttaa siihen, näkyykö mainoksesi vai ei. Se ei kuitenkaan ole ainoa, eikä välttämättä edes tärkein mainoksesi näkyvyyteen Google haussa.
Tarjous tarkoittaa siis sitä maksimi summaa, jonka olet valmis maksamaan yhdestä klikistä. Tämä ei tarkoita automaattisesti sitä, että maksat tämän summan aina, kun joku klikkaa mainostasi. Tarjouksesi on yksinkertaisesti korkein mahdollinen hinta, jonka olet valmis maksamaan klikistä. Jos kilpailijat ovat asettaneet oman tarjouksensa alemmaksi, maksat vain sentin enemmän, kuin eniten tarjonnut kilpailija.
2. Käyttämäsi Mainostyyppi (Ad Formats)
Mainokset, joissa on käytetty Laajennuksia (Extensions), saavat paremmat pisteet Googlelta. Laajennuksia ovat mm. tekstilaajennus kuten ”Ilmainen toimitus!”, puhelinnumerolaajennus, osoitelaajennus (kivijalkakaupoille, ravintoloille yms.) sekä sivustolinkkilaajennus, jonka avulla voit näyttää usean linkin nettisivuillesi yhdessä mainoksessa esimerkiksi erilaisiin tuoteryhmiin.
3. Klikkauksen todennäköisyys (Expected CTR)
Se, miten todennäköisesti asiakas klikkaa juuri sinun mainostasi, vaikuttaa mainoksesi näkyvyyteen. Eli miten hyvin mainoksesi vastaan potentiaalisen asiakkaan Googlen kautta tekemään hakuun.
Määrittääkseen klikkauksen todennäköisyyden AdWords katsoo mainoksesi historiadataa ja tarkistaa, miten käyttäjät ovat mainokseesi reagoineet. Onko sitä klikattu kyseisellä hakusanalla vai ei.
4. Laskeutumissivusi (Landing page)
Laskeutumissivulla tarkoitetaan sitä sivua, jolle ihmiset sivustollasi saapuvat, kun he ovat klikanneet mainostasi.
Laskeutumissivusi on oltava mahdollisimman relevantti liittyen käyttäjän tekemään hakuun ja mainoksesi tekstiin. Älä siis ohjaa asiakkaita etusivullesi, jos pyörität laajan valikoiman urheilukauppaa ja mainoksessasi puhut miesten vaelluskengistä.
Sivustosi pitää olla myös helposti navigoitavat. Nykyään lähes kaikki verkkosivut, verkkokaupat etunenässä omaavat jokaisen sivun yläreunassa navigaatio valikon. Se auttaa asiakasta navigoimaan sivustollasi.
Sivun on myös kerrottava asiakkaalle selkeästi, mitä yrityksesi myy tai tarjoaa. Yhteystiedot eivät myöskään ole pahitteeksi olla näkyvillä.
5. Mainoksen Merkityksellisyys (Ad Relevancy)
Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä mitataan mainoksesi relevanttius eli merkityksellisyys käyttäjälle. Kartoittaakseen tämän, AdWords analysoi mainoksesi tekstin ja miten hyvin se liittyy käyttäjän hakusanaan. Mainoksen merkityksellisyys on erittäin tärkeässä asemassa mainoksen Ad Rank:iä määritettäessä.
Google haluaa varmistaa, että sekä sivuston käyttäjä, että mainostaja saavat mahdollisimman hyvää palvelua. Käyttäjä saa hakuansa vastaavaa sisältöä ja mainostaja puolestaan tuotteistaan ja palveluistaan oikeasti kiinnostuneita ihmisiä sivustolleen. Siksi mainoksen merkityksellisyys on erittäin tärkeä asia, johon kannattaa panostaa. Paremmilla mainoksilla, säästät myös klikkikohtaisessa hinnoittelussa!
Seuraavaksi muutama vinkki mm. siihen, miten voit tehdä merkityksellisiä mainoksia…
Miten luot hyvän mainoksen, joka näkyy
Kuten näistä viidestä kohdasta voi huomata, Googlen haluaa näyttää hakukonettaan käyttäville ihmisille mahdollisimman hyvin heidän tarpeitaan vastaavaa sisältöä. Tämä pätee sekä orgaanisissa (maksuttomissa) hakutuloksissa, että maksetuissa mainoksissa.
Hyvä tapa toimia onkin luoda esimerkiksi jokaiselle tuoteryhmälle (esim. Miesten Kengät) oma mainosryhmänsä ja edelleen jokaiselle tuotesegmentille, kuten esimerkiksi Miesten Juoksukengät ja Miesten Vaelluskengät omat mainoksensa omine relevantteine hakusanoineen sekä laskeutumissivuineen (se sivu, jolle asiakas tulee verkkosivustollesi klikattuaan mainoksesta).
Kun toimit näin, saat luotua mainoksia, jotka näkyvät hakutuloksissa, ja ovat relevantteja juuri kyseisiä tuotteita hakeville asiakkaille. Vältä laajoja hakusanoja, kuten ”miesten kengät” sillä asiakas voi tuota hakusanaa käyttäessään olla hakemassa kaikkea sandaalien ja juhlakenkien väliltä. Et siis voi tietää millaisen mainoksen tai laskeutumissivun (landing page) sinun olisi hyvä asiakkaalle näyttää.
Hyvä vinkki on myös sisällyttää haluamiasi hakusanoja mainoksen tekstiin (description). Puhelinnumeroa, tai ”Klikkaa tästä!” -tekstiä ei kannata mainoksen tekstiin laittaa. Puhelinnumeron voit laittaa mainoksen laajennuksiin.
Mistä tiedän onko mainokseni hyvä?
Voit tarkistaa mainoksesi laadun hakusanakohtaisesti AdWordsissä, kunkin hakusanan ”Tila” -kohdassa. Laita vain hiiren osoitin ”Tila” -kohdan päälle ja pieni laatikko avautuu, joka kertoo sinulle mainoksesi laatupisteet (Quality Score).
Jos kaikki on hyvin, ”Tila” -kohdassa lukee hakusanan kohdalla ”Kelvollinen”. Jos jokin on vinossa, kuten esimerkiksi liian alhainen hintatarjous, lukee samassa kohdassa siitä tieto punaisella tekstillä.
Laatupisteet voi tarkistaa myös Mainokset ja Laajennukset -välilehdeltä jokaisen mainoksen ”Tila” -kohdasta. Jos mainoksen kohdalla saat lisätiedoista virheviestejä, voit tarkistaa vielä hakusanakohtaisesti tarkemman tiedon siitä, miksi mainoksesi ei näy.