Jos luulit, että otsikoita keksivät vain reportterit, olit väärässä. Taito luoda hyviä otsikoita on tärkeä taito jokaiselle markkinoijalle ja yrittäjälle.
Otsikoita käytetään kaikenlaisessa mainonnassa ja niiden tarkoitus on saada mahdollisen asiakkaasi huomio ja kiinnostust herätettyä.
Otsikoita ovat mm.
- Sähköpostien Aiheet
- Tuotteidesi nimet verkkokaupassasi
- Blogi artikkeliesi otsikot
- Facebook mainoksesi Call to Action
- Google mainostesi otsikot
- Verkkosivujen väliotsikot
Otsikon luettuaan potentiaalinen asiakkaasi päättää kiinnostaako sisältö häntä vai ei. Pitkissä blogiteksteissä tai esimerkiksi palvelukuvauksissa / esitteissä suurinosa ihmisistä “skannaa” pitkän tekstin ensin. Eli lukee otsikot ja päättää vasta sitten, onko koko teksti lukemisen arvoinen.
Otsikon tehtävä on siis “myydä” sähköpostin avaus, mainoksen klikkaus, blogi tekstin aukaisu ja lukeminen jne…
Alat varmasti päästä kärrylle otsikoiden tärkeydestä. Tuotteet/palvelut eivät myy itse itseään, markkinointi myy niitä.
Mutta mistä niitä otsikoita sitten pitäisi saada aikaiseksi?
Ensinnäkin otsikoiden kirjoittaminen on taito siinä missä pyörällä ajaminenkin. Harjoittelemalla oppii!
Tässä kolme vinkkiä parempiin otsikoihin:
- Kysy kysymys. Mitä meille tapahtuu, kun näemme kysymyksen? <– Huomasitko mitä tuossa tapahtui? Kysymys pakottaa meidät keskittymään. Suurin osa ihmisistä pitää ongelmien ratkaisusta ja kysymys on usein ongelma. Tykkäämme olla oikeassa ja jos emme tiedä vastausta kysymykseen, jatkamme lukemista, jotta voimme tehdä muihin ihmisiin vaikutuksen myöhemmin tiedollamme. Voit käyttää tätä ihmismielen toimintatapaa hyväksesi otsikoissasi. Mieti 5 kysymystä, jotka kysymällä saat potentiaaliset asiakkaasi mielenkiinnon herätettyä ja sitten aloita kysymysten testailu.
- Karta “Minä” ja puhu “Sinä”. Kun kirjoitat otsikoita, tai muutenkin markkinointitekstiä, vältä käyttämästä minä/me -pronomineja. Lukija haluaa yleensä ratkaista oman ongelmansa, ei kuulla kuinka hieno yritys sinulla on. Siksi suoraan hänelle osoitettu otsikko toimii paremmin. Kun seuraavaksi kirjoitat vaikkapa sähköpostimarkkinointia huomioi montako “Minä/Me” -lausetta sinulla on verrattuna “Sinä” -lauseisiin. Käy teksti läpi ja mieti pystyistikö muokkaamaan näitä lauseita “Sinä” muotoon. Mitä enemmän voit puhua asiakkaastasi sen parempi.
- Seuraa “Kuinka” sapluunaa. Jos et meinaa millään keksiä hyvää otsikkoa kokeile “Kuinka” sapluunaa, jota maailman johtavat copywriterit ovat käyttäneet vuosikymmeniä.
Kuinka [Asiakkaasi tarve/halu] ilman [kipu, jonka he haluavat välttää] vain/seuraavassa/alle [ajanjakso]
Olet varmasti nähnyt tätä sapluunaa käytettävän vähintäänkin lehtien etusivuilla, mutta varmasti myös sosiaalisessa mediassa ja uutissivuilla.
- Kuinka pudottaa painoa ilman kalliita painonhallintaohjelmia vain 30 päivässä.
- Kuinka ansaita rahaa kotisohvalta ilman yhtään myyntipuhelua 7 päivässä.
- Kuinka korjata parisuhteesi ilman kalliita pariterapia käynteja alle 2 viikossa.
Tässä oli vain muutama esimerkki, minkä tyyppisiä otsikoita itse olen nähnyt tuolla sapluunalla luotavan. Sait varmasti kiinni toimintatavasta..
Copywriting, eli myyvän tekstin kirjoittaminen on oma tieteenalansa, mutta näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun ja kaikki mitä opit tämän jälkeen rakentuu näiden perusteiden päälle.
Kokeile äsken oppimaasi. Kurkkaa huonoiten toimivaa mainostasi tai tuotteen nimeä. Kokeile saisitko muutettua niiden otsikoita?