Terveisiä aurinkoisesta Miamista, jossa viime viikonloppuna pidettiin maailman suurin yrittäjäkonferenssi. Paikkana oli Miami Dolphinsin baseball stadioni. 34 000 henkeä sisuksiinsa vetävä 300 miljoonaa maksanut stadion oli loppuun myyty. Oli siinä pienen kylän pojalla taas ihmettelemistä…
Puhujakattaus piti sisällään maailman kovimmat digitalisen markkinoinnin gurut Ryan Deissin ja Russell Brunsonin sekä kovan kattauksen muita puhujia, kuten Dyamond John sekä John Maxwell.
Ajattelin nostaa nyt tähä kolme tärkeintä juttua markkinointiin liittyen omista muistiinpanoistani.
Tunnetuin Tuote Voittaa Aina Parhaan Tuotteen
Oliko ensimmäinen ajatukseni väliotsikon luettuasi “Ei pidä paikkaansa!”? Oletko koskaan hävinnyt tarjouskilpailua huonommalle tuotteelle? Tai ihmetellyt, miksi tuo toinen kaveri saa uusia asiakkaita vaikka sinä teet saman asian paremmin? Kyseinen tyyppii, tuo mokoma, saattaa myös olla ärsyttävästi näkyvillä vaikkapa Facebookin yrittäjät -ryhmässä…
Siinäs näet 😉
Liputan suuresti markkinoinnin seuraamisen ja analytiikan puolesta. Turha laittaa rahoja markkinointiin, jos sieltä ei tule suoraa kauppaa. Varsinkin pienellä firmalla jokainen markkinointiin laitettu euro on pois omasta ruokapöydästä, jos se ei tuota.
Kuitenkin aina on asiakkaita joille tuotteesi/palvelusi ei ollut juuri sillä hetkellä oikea, mutta muistijälki on markkinoinnilla saatu aikaiseksi.
Vaikka tunnetumpi tuote voittaakin asiakkaan ostopäätöksen, on senkin oltava laadukas ja täytettävä asiakkaan tarpeet. Hyvällä markkinoinnillakaan ei voi myydä täyttä kuraa asiakkaille kovin pitkään. EIkä se ole edes eettistä.
Myynti ja Markkinointi Tulevat Lähemmäs Toisiaan
Isommissa yrityksissä myynti ja markkinointi ovat olleet perinteisesti olleet tukkanuottasilla. Myyjien mielestä markkinoinnin tuomat liidit ovat huonoja. Markkinoinnin mielestä myyjät eivät tee tarpeeksi followuppia jne. jne. jne.
Pienemmissä firmoissa markkinointi puolestaan katsotaan vain rahan tuhlaamiseksi.
Joka tapauksessa, erittäin rakentavaa siis.
Nyt kuitenkin kokoajan markkinoijien ja myyjien on tultava lähemmäs toisiaan, ja opittava taitoja toisiltaan, jotta firman myynti saadaan nousemaan.
Kuten John E. Kennedy asian jo 1900-luvun alussa ilmaisi “Marketing is salesmanship in print” eli markkinointi on myyntitaitoja paperilla, nykyään se toki on sitä lähinnä ruuduilla. Olipa se ruutu sitten tietokone, älypuhelin tai tabletti.
Markkinoijan Tärkein Ominaisuus On Empatia
Tämä oli minulle uusi ajatus, mutta erittäin järkeenkäypä.
Markkinointi on ihmisiin vaikuttamista (kuten myyntikin). Et voi vaikuttaa ihmisiin, jos et osaa astua heidän saappaisiinsa. Tähän on useita hyviä työkaluja kuten asiakasavatarit.
Kun pystyt astumaan asiakkaasi saappaisiin, et osaa kirjoittaa mainoksia, joihin potentiaaliset asiakkaasi samaistuvat. Etkä kertoa miten juuri heidän kokemansa ongelma/huoli/kipu tulee hoidettua tuottellasi tai palvelullasi.
Jos puolestaan myyt roskaa, etkä ajattele yhtään miltä asiakkaasti tuntuu, kun hän sen tajuaa, ei urasi ole siinäkään kohtaa kovin pitkä.
Markkinoijan tärkein taitoa puolestaan on Ryan Deissin mukaan copywriting, eli mukaansa tempaavan ja myyvän tekstin kirjoittaminen.
PS. Muutamia kuvia reissusta voi käydä kurkkaamassa meikäläisen Instagramissa. Pistä samalla minut seurantaan myös siellä, mitään kovin totista materiaalia en lupaa sielä julkaista 😉