Verkkokaupan Markkinoinnin Vaiheet – 3 Vaiheen Kaava Menestyvään Verkkokauppaan

Verkkokaupan markkinointia aloitettaessa, ei oikein tiedä mistä aloittaa. Tässä kolmen kohdan vinkit siihen, missä järjesteyksessä asioita kannattaa tehdä.
Verkkokaupan Markkinoinnin 3 Vaihetta

Monella verkkokauppaa aloittelevalla yrittäjällä ja yrityksellä voi helposti mennä sormi suuhun, kun ei oikein tiedä mistä pitäisi aloittaa.

Itse olen huomannut toimivaksi ja itse käyttänyt seuraavanlaista kolmen vaiheen kaavaa verkkokauppojen markkinoinnissa.

Yksinkertaisuudessaan kaava perustuu siihen, että ensin saadaan sivusto kuntoon ja tuotteitasi/palveluitasi etsivät ihmiset sivuille. Käytännössä tämä siis tarkoittaa Google mainoksia ja hakukoneoptimointia.

Kun tämä paletti toimii, voidaan lähteä kalastelemaan ihmisiä ostoksille myös sellaisista paikoista, joissa he eivät ole aktiivisesti tuotteitasi etsimässä, pääasiassa sosiaalisesta mediasta.

Lopuksi, kun liikennettä tulee somesta sekä hakukoneista ja sähköpostilistaa alkaa kertymään, voidaan aloittaa myös sähköpostimainonta.

Sähköpostimarkkinointi kannattaa toki aloittaa jo aikaisemminkin, mutta suurempaa painoarvoa sille kannattaa antaa vasta, kun postilistalla on useampia tuhansia tilaajia.

1. Hakukoneoptimointi & Google Ads

Verkkokaupan markkinointi alkaa aina sisällöstä. Sisällön laadun tärkeyttä ei voi tarpeeksi korostaa.

Hakukoneoptimointi on pohjimmiltaan tekstiä verkkosivuilla. Jos tuotesivuillasi ei ole tekstiä, ei sielä ole mitään, mitä Google voisi indeksoida, eli tallentaa tietokantaansa.

Verkkokaupan tuotetietojen tärkeydestä olenkin kirjoittanut taannoin ihan erillisen artikkelinsa nimeltä 5 Vinkkiä Myyviin Verkkokaupan Tuotesivuihin.

Hakukoneoptimoinnin tulokset raahaavat aina vähintään 3kk perässä, joten heti alkuun kannattaa laittaa myös maksettua mainontaa Googleen.

Maksetulla Google mainonnalla päästään kiinni niihin asiakkaisiin, jotka ovat hakemassa juuri sinun tuotteitasi/palveluitasi. He ovat siis helpoin kohderyhmä saada ostamaan, sillä he etsivät jo valmiiksi tuotteitasi.

Google Ads hakusanakampanjan rakentamiseen löydät vinkkejä artikkelistani Miten Adwords Kampanja Kannattaa Rakentaa

2. Facebook & Instagram

Kun sivusto on kunnossa ja tuotteitasi etsivät ihmiset ostavat sinulta, voit alkaa lähestyä myös niitä ihmisiä, jotka eivät aktiivisesti etsi tuotteitasi tai palveluitasi.

Sosiaalisessa mediassa ihmiset haluavat viettää aikaa, seurata tuttaviensa kuulumisia ja tulla viihdytetyksi.

Nämä asiat kannattaa siis painaa mieleen, kun tekee mainoksia sosiaaliseen mediaan, se on ns. ”häiritsevää” mainontaa.

Kun teet mainoksia Facebookkiin kannattaa käydä Google Adsin puolella kurkkaamassa millaiset mainokset sielä ovat saaneet klikkauksia ja konversioita (tilauksia).

Jos mainos saa hyvällä prosentilla klikkauksia (keskiarvoinen Google Ads mainoksen klikkiprosentti maailmanlaajuisesti on 1,6%), on sen tekstissä jotakin, joka vetoaa potenttiaalisiin asiakkaisiisi.

Kun mainoksella on vielä sen päälle hyvä konversioprosentti, eli se prosentti joka mainoksesi klikanneista on myös ostanut sinulta jotakin. Konversiossa 2% on keskiarvo, mutta vaihtelee tuotteiden hinnan ja tyypin mukaan.

Konversio kertoo meille paitsi sen, että olet tehnyt kauppaa, myös sen, että asiakkaasi ovat löytäneet sivuiltasi sen asian, jota mainoksesi heille lupasi.

Tämä tieto on kultaa.

3. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostin kuoppaamista on ennusteltu pidempään, kuin korkotason nousua. Kumpaakaan ei tosin ainakaan vielä ole näkynyt.

Itse veikkaan, että sähköposti ei kuole mainoskanavana niin pitkään, kuin ihmiset sitä muuhunkin kommunikointiin käyttävät.

Kovimpanan sähköpostin haastajana on viime aikoina ollut Facebook Messenger -markkinointi, jonka piti tappaa sähköposti vuonna 2018. Näin ei kuitenkaan käynyt. Osasyynä tälle oli varmasti Facebookin saamat syytteet henkilötietojen vuotamisesta.

Sähköposti on nyt tässä kaavassa vasta kolmantena, koska suurempaa painoarvoa sille kannattaa laittaa vasta, kun postilistalla on lähemmäs 10 000 osoitetta.

Sitä kannattaa kuitenkin alkaa harjoittelemaan ja listaa keräämään hetimiten!

Artikkeleissa käytetään Affilliate -linkkejä. Se tarkoittaa, että mikäli ostat jonkin tuotteen tai palvelun 7-14 vrk sisällä klikattuasi palvelun Affilliate -linkkiä artikkelissa, saamme suosittelu komission ostoksestasi. Tästä ei koidu sinulle lisäkuluja, mutta me saamme muutaman euron komission ja se kannustaa kirjoittamaan lisää artikkeleita.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Sähköposti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top